Hvor skadelig er alkohol egentlig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en dreng på 14 år der drikker alkohol med mine venner og veninder en gang imellem. Jeg prøvede at være fuld for første gang for et år siden. Siden da har jeg nok i gennemsnit ca drukket en gang om måneden. Nogle gange er det fin mængde jeg får, og nogle gange lidt for meget. Vi gør det selvfølgelig fordi det er hyggeligt og man bliver mere modig osv osv. Det er selvfølgelig skadeligt for hjernen og indlæringsevnen og empatien og alt sådan noget. Men jeg tænker tit over hvor skadeligt det egentlig er, og jeg tænker nogle gange om det måske allerede har gjort permanent skade på min hjerne? Ikke fordi jeg kan mærke noget på mig selv i hverdagen, men tænker heller ikke at man nødvendigvis lige kan mærke det med det samme, hvis der er sket en skade. Til festerne og kom-sammenerne er der næsten altid alkohol, og vi har det generelt bare en smule kedeligere uden, så det er meget svært at lade være. Men mit spørgsmål er som sagt hvor skadeligt det egentlig er. Har hørt ting som at det ikke er skadeligt bare man holder sig under 5 genstande og at det kun er de rigtig hårde blackout ture der dræber hjerneceller. (har kun selv haft en enkelt “blackout tur”). Så hvad er rigtigt og hvad er forkert? Er det så dårligt for én hvis bare man passer på og hygger sig og ikke overskrider sine grænser. Fordi det er lidt svært at finde ud af hvad man skal gøre, når det er så sjovt at drikke, men når vi samtidig godt ved at det er usundt og dårligt for kroppen under 16-års alderen. Hilsen en dreng på 14

Svar:
Hej med dig.
Først vil jeg fortælle dig, at det er super fint, at du tænker så meget over alkohol og hvilke konsekvenser det kan have. Det er ikke alle i din alder, der tænker mere over det og det vil jeg rose dig for at gøre. Jeg kan forstå, at du er bekymret for, hvor skadeligt alkohol egentlig er og om det allerede har gjort skade på din hjerne. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til en afklaring.
I forhold til din bekymring om, hvorvidt alkohol har gjort skade på din hjerne, vil jeg fortælle dig, at du slet ikke skal være bekymret. Selvom man siger, at alkohol dræber hjerneceller, så er det faktisk ikke helt sandt. Alkohol dræber de forbindelser, der er mellem dine hjerneceller, men de kommer tilbage igen. Alkohol er faktisk mest skadeligt, fordi det kan føre til ulykker eller opførsel, man ikke normalt har. Det er netop, fordi hjernen står lidt af, når man drikker meget på en aften. I forhold til hvordan alkohol kan skade unge mennesker er det faktisk rigtig svært at sige. Det er rigtigt, at det anbefales at stoppe med at drikke efter 5 genstande, men det råd gælder faktisk for unge mellem 16 og 18 år. Unge under 16 anbefales ikke at drikke alkohol. Det kan jeg selvfølgelig godt forstå er svært, når det føles som at være den eneste, der ikke gør det. Mit råd vil være at mærke efter på dig selv, når du drikker alkohol og sørge for at holde med at drikke, før du ikke længere kan styre det. Og det er helt sikkert lettere sagt end gjort. Derfor kan det være godt at tælle sine genstande, så man ved, at man ikke kommer til at drikke for meget og gøre nogle ting, man ikke har lyst til. Du kan for eksempel sige, at du må drikke et antal genstande og så mærke efter dagen efter, om det var for meget eller om at det er i orden at tage en ekstra næste gang.
Det er også vigtigt at huske på, at det er helt op til dig, hvor meget du vil drikke og om du overhovedet har lyst til at drikke. Her kan det være en god idé selv at tage sodavand med eller du kan snakke med dine forældre om det og fortælle dine venner, at dine forældre helst ikke vil have, at du drikker. Og ellers er dine egne ord utroligt gode: pas på, hyg dig og overskrid ikke dine egne grænser. Så er jeg sikker på, at I nok skal få nogle sjove og hyggelige fester, der ikke er præget af, at du ikke kan huske dem dagen efter.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret!
Med venlig hilsen Signe M