Hvis man er under 18 skal lægen så give ens forældre besked?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Er det muligt som en pige på 16 at tage til lægen og få undersøgt om man er gravid, uden at ens forældre skal med eller får noget af vide? Har lægen tavshedspligt eller skal de fortælle mine forældre hvis jeg faktisk er gravid?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Ja, du kan som 16-årig godt selv tage til lægen uden dine forældre, og bede vedkommende om at teste dig for graviditet. Din læge har dog som udgangspunkt ikke tavshedspligt for dine forældre, fordi du er under 18 år, og de har forældremyndigheden, men der kan i særlige tilfælde være nogen undtagelser. Det er f.eks., hvis det omhandler dit seksualliv eller lignende. I sidste ende er det dog altid lægen, som vurderer, om dine forældre skal vide det eller ej. For en sikkerhedsskyld kan duderfor ringe og spørge din læge, inden du booker en tid, eller du kan fortælle din læge til undersøgelsen, hvorfor du ikke ønsker, at dine forældre skal vide noget. Men igen så er det lægen, der skal vurderer, om dine forældre bør vide det eller ej. Du kan evt også ringe og spørge en anden praktiserende læge end der, hvor du har læge, hvis du har det bedst med det. Samme regler i forhold til tavshedspligt gælder dog også her.
Hvis du er gravid og ønsker at få foretaget en abort kræver det, at du får dine forældres samtykke fordi du er under 18 år. Hvis ens forælde nægter, at underskrive samtykket kan man alligevel godt få en abort, men så skal man søge tilladelse til det. Her skal man bl.a. til samtale hos en socialrådgiver eller en psykiater. Hvis du ønsker at få foretaget en abort, men ikke ønsker dine forældre skal vide noget overhovedet, så kan det være en mulighed - dog skal der være nogen helt væsentlige grunde til, hvorfor dine forældre ikke må vide det. Væsentlige grunde er f.eks. hvis der pga. uoveresstemmesler ikke har været kontakt mellem en pige og hendes forældre igennem en længere periode. Eller hvis der ikke kan opnås kontakt til pigens forældre, enten fordi forældrene er bortrejst eller forsvundet. Det kan også være, der er nogen helt bestemte grunde til, at tro, at forældrenes reaktion vil medføre alvorlige risiko for, at pigen vil lide fysisk eller psykisk overlast. Er man altså bange for, at ens forældre vil skælde en voldsomt ud, blive kede af det eller vrede, så er dette ikke grund nok, selvom det selvfølgelig vil være ubehageligt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber, at du finder en løsning på det hele.
De bedste hilsner, Helene.