Hader det hele
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har en følelse af, at jeg hader mine plejeforældre. Det er min anden plejefamilie, og jeg har det svært med at vise følelser overfor dem. Min plejemor retter mig tit, bliver tit sur, og synes hun er så fucking latterlig og har ikke lyst til at se på hende længere. Min plejefar har jeg det bedre med. Men når vi får konflikter mig og min plejemor, så er min plejefar stille og siger ikke noget, men lige så snart at min plejemor spørger, så går han altid på hendes side. De er begge imod mig. Jeg har problemer med at skære i mig selv, de ved nogle af årsagerne til det. Jeg har valgt at jeg ikke vil se min mor længere, da hun ikke gør mig glad. De tror ikke at det har noget med dem at gøre, men det har det også. Generelt er der bare en dårlig stemning herhjemme, der sker ikke noget. Jeg skal heletiden give dem ret og de er så snæversynet, de kan fanme aldrig se hvor meget de fejler. Synes det uretfærdigt, ved snart ærligt ikke hvad jeg skal stille op.

Svar:
Kære dig
Det lyder til at være en rigtig svær situation du står i, og jeg synes det er så godt at du har skrevet ind til os.
Du skriver at du er i plejefamilie, og at det er anden gang du er i pleje. Du skriver at du har en del konflikter med din plejemor, men at du har et bedre forhold til din plejefar - så længe I er på tomands-hånd. Det får mig til at tænke på om du har fortalt ham om hvad du oplever? Du kan fortælle at du oplever at de er imod dig, at de, særligt din plejemor, får dig til at føle dig forkert, og at du bliver ked af det, fordi du ikke ved hvad du kan gøre ved det. Det vil ofte være den bedste løsning, at tale med dem om det du oplever, så I sammen kan finde en løsning.
Hvis du ikke føler at du kan tale med dem, så har du også andre muligheder. Som udgangspunkt er dine plejeforældre ansat til at passe på dig og give dig omsorg. Hvis du ikke oplever at de kan passe på dig eller give dig omsorg, så har du ret til at klage over dem. Det kan du enten gøre direkte til din sagsbehandler eller til den tilsynsførende fra socialtilsynet som kommer på et årligt besøg, for at vurdere om det går godt. Du kan også skrive et brev direkte til socialtilsynet, hvor du forklarer din situation. Du kan godt henvende dig anonymt til socialtilsynet i første omgang, men hvis du gerne vil have at de skal gøre noget, så skal de, på et tidspunkt, vide hvem du er og hvem dine plejeforældre er.
Det er vigtigt at du husker at du har rettigheder som barn og ung, selvom du ikke er myndig. Du kan læse om dine rettigheder i plejefamilie her, og der er også en lille video, som forklarer dem. I samme artikel står der at du kan få hjælp af børnetelefonen til at formulere en klage eller en henvendelse til socialtilsynet.
Selvom du har det svært i din plejefamilie, så synes jeg at det er virkelig sejt at du har valgt at tage afstand fra din mor, når hun ikke gør dig glad. Det er altid en svær beslutning at træffe, men det er vigtigt at du lytter til hvad du har brug for i dit liv. Det samme gælder også i din nuværende situation, og hvis den her plejefamilie ikke fungerer for dig, så er det vigtigt at du undersøge andre muligheder. Fordi du er over 15, så kan du måske også komme i en ungdomsbolig, men det skal du tale med din sagsbehandler om.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er velkommen til at skrive igen en anden gang. Du kan også skrive til os på chat eller sms, hvis du har brug for et hurtigere svar, f.eks. hvis du prøver at tage snakken med din plejefar.
Kærlige hilsner,
Camilla