Fuck skolen
brevkassespørgsmål af
Pigen der fucking hader skolen
15 år
går i 9 klasse og magter ærligt ikke skolen mere heldigvis har jeg læseferie, men kan man ikke bare tage 2 år også bare arbejde
jo kan man, men må ikke for mine forældre og nu skal jeg i 10 om jeg magter:(

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål!
Du skriver, at du går i 9 klasse, men at du ikke rigtig magter skolen. Er der en særlig grund til det? Er det r fordi, du er skoletræt eller er der en anden grund til, du ikke gider skolen for tiden?
Der er rigtig mange som oplever, at blive skoletrætte, så du er langt fra den eneste, der har det på den måde. En god ting er at finde ud af, hvad der gør, at du er lidt træt af skolen. Uanset hvad, så er det helt okay. Men det er også vigtigt at huske, at der oftest er tale om en periode, hvorefter man finder motivation igen.
Man kan godt tage et sabbatår, hvor mange tit rejser eller arbejder i en periode, og hvor man også bliver afklaret omkring hvilken uddannelse, man måske vil læse bagefter, eller hvad man ellers har lyst til. Mange holder som regel sabbatår efter gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse. Derfor er det ikke så tit man møder personer der er holder sabbatår efter folkeskolen. Det sker selvfølgelig, men de fleste fortsætter med 10. klasse eller en ungdomsuddannelse. Du fortæller, at du ikke må have et sabbatår for dine forældre - det er selvfølgelig rigtig træls for dig. Det kan være, at de er nervøse for om, du måske kommer til at læse igen eller at du måske ikke har en plan for, hvad du så skal lave.
Du fortæller samtidig også, at du har læseferie og efterfølgende må du have sommerferie. Det kan være en rigtig god ide at planlægge nogle gode oplevelser i sommerferien, så du har noget at se frem til. Det kan både være store og små ting, men det behøver ikke være dyrt. Det skal bare være en god oplevelse for dig, så det måske kan skabe et frirum og få tankerne væk fra skolen. Det kan også være, at du er klar til at tage 10. klasse efter sommerferien, når du har haft en rigtig god sommer? I 10. klasse har du netop tid til at finde ud af, hvad du vil bagefter, men også blive afklaret omkring, hvilke fag eller områder du kan forbedre dig indenfor. Er 10. klasse på en ny skole? Hvis ja, så kommer du også væk fra de vanlige omgivelser, du møder måske nye og gode venner. Det er helt naturligt, at man kan køre lidt træt i de vante omgivelser, så kunne den ændring måske gøre noget godt for dig?
En anden rigtig god ide er, hvis du har mod på det, at fortælle din forældre, hvorfor du egentlig ikke har lyst til at gå i skole eller i hvert fald ikke magter det lige nu. Det kan være, at de får en bedre forståelse for det, hvis du fortæller dem, hvordan du egentlig har det. Du kan tage en snak med dem i rolige omgivelser, hvor I ikke bliver forstyrret, men du kan også skrive til dem, hvis du synes, at det er mere trygt for dig.
Kunne det være en mulighed at bruge sommerferien på at få bøgerne, læsningen og lektier lidt på afstand, og så efterfølgende finde ud af, om du har det på samme måde? Hvis du har, så vil jeg råde dig til at snakke med dine forældre omkring det, måske endda lave en plan for, hvad du så skal lave, men også hvornår du vil begynde i skole igen.
Mit bedste råd vil være, at du nyder sommeren, får en snak med dine forældre og mærker efter.
Jeg håber, at mine råd kunne hjælpe dig lidt.
De bedste hilsner,
Nikita