Et sår i underlivet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus Jeg er en pige på 14 år og her for nogle dage siden synes jeg det gjorde lidt ondt i underlivet. Jeg tænkte ikke rigtig videre over det men det blev ligesom ved. Jeg kiggede så der ned og så der var et sår på kønslæben(kun et sår). Jeg har aldrig haft sex så jeg tænker ikke det kan være en kønssygdom. Det gør ondt når jeg sidder på en bestemt måde og når jeg cykler. Det klør eller svier ikke rigtig. Jeg har smurt noget zinksalve på de sidste par dag og tror det hjælper lidt men er ikke helt sikker. Jeg har ikke sagt det til nogen da jeg ikke vil gøre noget ud af det hvis det ikke er noget særligt. Ved ikke om det bare er et sår der går væk eller hvad. Håber virkelig i kan hjælpe mig da jeg er ret forvirret over hvad det er fordi jeg har jo ALDRIG haft sex. Kærlig hilsen mig

Svar:
Hej med dig,
Det er svært at sige, hvad såret lige er kommet af. Måske har du revet dig på noget, måske er du kommet til at kradse dig selv, måske har dit tøj siddet forkert og generet, måske er det noget helt fjerde. Uanset hvad årsagen er, er det i hvert fald generende at have et sår der.
Det lyder som en god idé at smøre det med zinksalve, men hvis ikke det virker i løbet af to-tre dage, vil jeg anbefale dig at gå til lægen med det. Eftersom du er under 15 år kan du desværre ikke bestille en tid selv, så du bliver nødt til at involvere din mor eller far i det. Du skriver, at du ikke har sagt det til nogen, da du ikke vil gøre noget ud af det, hvis det ikke er noget særligt. Hverken jeg, der ikke er læge, eller en læge, der ikke har set dig, kan vurdere, om det er eller ikke er noget særligt. Så hvis ikke såret går væk eller bliver betydeligt mindre i løbet af to-tre dage er der nok ikke nogen vej uden om at fortælle nogen om det, og tage et smut til lægen. Det kan sagtens være, at det ikke er noget særligt. Men det kan også være at det er. Og det kan lægen vurdere.
Jeg håber du kan bruge svaret, og at såret snart går væk.
Mange hilsner,
SIv