Er jeg psykopat?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg tror måske at jeg er psykopat, ihvertfald psykopatiske tendenser. Jeg har gjort ting som folk sidder i fængsel for, og som er meget set ned på, og jeg angre ikke over det. Jeg har ingen medfølelse eller sympati overfor folk andet end mine allernærmeste, og selv der kan det nogen gange godt virke som om jeg stadig ingen har. Jeg er generelt meget dårlig til at udtrykke mine følelser. Jeg kan godt se at jeg har gjort ting som er dybt forkerte, men det påvirker mig ikke. Jeg føler mig ikke decideret som et ondt eller grimt menneske, men det er nok den betegnelse jeg ville gå under hvis folk vidste hvad jeg har gjort. Jeg har gentagende gange prøvet at sætte mig ind i situationerne, men tror stadigvæk ikke jeg kan få helt fat i omfanget af deres seriøsitet. Jeg ved ærligt talt ikke hvordan man skulle kategorisere mig. Det kan nogen gange godt gå mig lidt på, at jeg ikke kan se tingene som andre folk gør, og sætte mig ind i dem.

Svar:
Hej du,
Tak for dit brev. Det er nogle svære overvejelser du har, så jeg kan virkelig godt forstå at du har brug for at vende det med nogen.
Jeg vil gerne starte med at sige, at man sagtens kan have problemer med at sætte sig i andres sted og mangle medfølelse, uden at det betyder, at man er ond eller et grimt menneske. Det som er vigtigt, er om man handler på sine oplevelser og prøver at udvikle sig. For eksempel ved at lære hvordan man forstår andre eller ved at lære hvordan man stopper sig selv fra at gøre ting ved andre.
Du fortæller at du har svært ved at sætte dig i andres sted, føle medfølelse og sympati, og at du har svært ved at udtrykke følelser. Du fortæller også at du har gjort ting man kan komme i fængsel for, men at du ikke angrer hvad du har gjort. Jeg kan sagtens forstå det går dig på, at du føler du fungerer anderledes end andre mennesker, og at du måske også har svært ved at forstå andre. Det må være meget ensomt. Det er selvfølgelig svært for mig at sige hvad der er på spil bare ud fra dit brev, men jeg tænker at det kan handle om forskellige ting.
Du har ret i at de ting du beskriver, passer på det man kan kalde psykopatiske tendenser -man kalder det også dyssocial personlighedsstruktur. Det er netop kendetegnet ved, at man i mindre grad end andre føler skyld, og at man er mere impulsiv og ligeglad med regler. Men jeg tænker også, at det du beskriver sagtens kan handle om en masse andre ting, der ikke har noget med psykopati at gøre. Det kan f.eks. være en reaktion du har udviklet for at håndtere svære situationer, eller det kan være at du på en anden måde har en anderledes hjerne, som gør det sværere for dig at sætte dig andres sted.
Uanset hvad tror jeg, at det vil være rigtigt godt for dig at tale med din læge eller evt. en psykologi om dine overvejelser. Det er der to grunde til. Den første grund er, at jeg tænker at det må være nogle skræmmende oplevelser og overvejelser at gå med alene, og at du har brug for at få nogle andres syn på det du oplever, før du helt kan forstå det. Den anden grund er, at du har brug for at blive klogere på dig selv, så du kan få nogle værktøjer til at forstå andre og så du kan lære at stoppe dig selv, før du igen gør noget man kan komme i fængsel for. Og uanset hvad grunden er til det du oplever, så kan du få hjælp og lære metoder til at forstå andre og styre dine egne handlinger.
Jeg ved jo ikke hvad det er du har gjort, men det er selvfølgelig rigtigt vigtigt at du ikke længere kommer i den slags situationer hvor du gør ting som er ulovlige. Både fordi det kan gå ud over andre mennesker, men også fordi du kan ende i fængsel.
Det kan godt være overvældende at fortælle din læge eller en psykolog om de ting du beskriver, men de fleste læger har hørt lidt af hvert, og vil rigtig gerne gøre hvad de kan for at hjælpe. Samtidig har de tavshedspligt, og så vidt jeg ved, er den eneste undtagelse hvis man fortæller dem, at man er i gang med, eller har planer om, at begå ny kriminalitet. Hvis det er svært at tage skridtet til at tale med din læge, kan du også starte med at sende samme besked som du har sendt til os. Hvis du ikke tænker din egen læge er en mulighed, kan du også ringe til psykiatrifondens rådgivning. Der sidder nogle dygtige rådgivere, som kan pege dig i retning af det bedste sted at få hjælp. Den finder du her: https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/psykiatrifondens-raadgivningstilbud/telefonraadgivning
Det er sejt at du har skrevet herind med dine tanker, selvom de nok ikke er så lette at fortælle til andre. Bare det at du har skrevet herind, synes jeg viser, at det alligevel betyder ret meget for dig at fungere sammen med andre mennesker. Når du kan skrive herind, er jeg sikker på at du også kan tage næste skridt og vende det med din læge eller en rådgiver.
Bedste hilsner,
Marie