Er bare træt af alt og vil gerne dø
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Er bare træt af verden forstår ik hvad der er så dejligt ved at leve føler ik jeg har nogen grund til at leve mere har depression pstd angst adhd og selvmordstanker er bare træt af alt og savner virkelig min ex så f meget men ved ik hvad jeg skal gøre mere er bare træt

Svar:
Kære Anonym
Nogle gange er verden uoverskuelig og svær. Og det kan godt føles som om livet sket ikke giver mening. Men meningen kan godt være der, selvom den er svær at se.
Depression, PTSD, angst og ADHD er nogle svære ting at kæmpe med og mod. Jeg kan godt forstå hvis det kan føles helt umuligt. At du ovenikøbet savner din ex må også gøre alting endnu mørkere. Men tingene bliver anderledes.
Når man står midt i en svær tid, føles det hele ofte som noget der ikke kan blive anderledes, men i virkeligheden er det ikke sådan. Livet ændrer sig hele tiden og selvom du er midt i en rigtig svær krise lige nu, så er lige nu et øjebliksbillede. Så lige nu er det svært for dig at forstå hvorfor verden er dejlig. Om et år kan du kigge på den samme verden og tænke helt anderledes.
Måske tænker du at det er umuligt, men jeg har set det så mange gange før. Jeg har mødt unge der kæmpede med livet, og som havde tanker om selvmord, ligesom du har. Unge der ikke længere kunne se meningen, og som gerne ville dø, for at få fred.
Selvmord er en permanent løsning på en situation der er midlertidig, og der findes bedre muligheder. Taler du med nogen om hvordan du har det lige nu? At tale er ikke en mirakelkur der pludselig løser tingene. Men det er et skridt på vej mod at tingene bliver anderledes.
Der er mange forskellige muligheder for hjælp. I din kommune findes der ungerådgivere, og der findes også andre rådgivninger som Headspace eller Livslinien, der kan hjælpe på forskellige måder. For bedre at forstå hvad det præcis er du kan have brug for, og hvor du kan finde det, kunne det være godt at vide lidt mere om de ting du går og kæmper med, og om du allerede har prøvet at tale med nogen. Derfor vil jeg opfordre dig til at skrive til vores sms rådgivning på 25 80 60 60, så du sammen med en af vores rådgivere kan finde frem til hvad der kunne være bedst for dig. Jeg håber du vil kigge forbi, fir jeg er sikker på at du kan få hjælp, og jeg er sikker på at du kan få det bedre.
Mange hilsner Pedro