Er alle piger en lille smule til piger?
brevkassespørgsmål af
Benjamin
17 år
Der er noget jeg virkelig har tænkt over længe. Indrømmer at jeg ser en del porno. Jeg kan godt li og se pigeporno. Men der har jeg tænkt på noget. Der findes jo tusindvis af sider med pigeporno, også amatør, og derfor også tusindvis af modeller. Altså når det er amatør er det jo helt almindelige piger, nogen lidt tynde, nogen lidt tykke osv. Men statistisk kan de jo ikk allesammen være lesbiske. Derfor har jeg gået og tænkt på om alle piger bare kan lave en optagelse med en anden pige? Altså drenge (mænd) ville jo få kvalme hvis de fx skulle slikke en anden dreng (mand). Men piger kan måske godt fx røre eller slikke hinanden uden de synes det er klamt? Jeg har ikk rigtig turde spørge nogen piger om det. Jo, jeg spurgte engang en pige til en fest (dengang man måtte holde fest) for vi var lidt fulde så turde godt spørge. Hun sagde at hun ikk ville gøre det men godt kunne hvis det skulle være. Piger rør så meget ved hinanden, gir krammere, sover sammen, venindekysser, går på toilet sammen, prøver tøj sammen osv. at hun mente piger godt kan ha sex sammen uden de tænker det er klamt. Altså også slikke. Det gir jo god mening så. Er det sådan? Altså ved jo godt at meget porno er skuespil men de skal trods alt ku gennemføre det og mange orgasmer er også rigtige nok. Man kan sagtens høre hvis de faker. Undskyld min nysgerrighed, men jeg tænker på om alle piger mon er en lille smule bi og godt kan gøre det sammen hvis det er? Jeg vil jo gerne være klogere på piger.

Svar:
Hej Benjamin,
Fedt du spørger! Det er nemlilig et rigtig godt spørgsmål du stiller.
Det korte svar er "nej". Piger er ikke mere biseksuelle end drenge er. Det er snarere et spørgsmål om, at det er mere socialt acceptabelt for piger at være kærlige over for, og være fysisk tætte med, deres veninder, end det er for drenge at være det over for deres venner,
For at kunne vise den slags nærhed og kærlighed over for sine venner kræver det, at man hviler i sin seksualitet og hviler i den man er. Det kan være langt sværere for drenge at finde hen et sted, hvor de hviler i sig selv på den måde, fordi der er enormt meget tabu forbundet med at vise følelser som dreng. Og er man fysisk tæt med sine venner, kan man risikere at få at vide, at man er "gay". Men der er absolut intet galt i at være tæt med sine venner og veninder - uanset om man er dreng eller pige. De ting du beskriver piger gør sammen - rører ved hinanden, giver krammere, sover sammen, venindekysser - det kan drenge også sagtens gøre. Det er der intet forkert eller unaturligt i. Det handler bare om at gøre det man selv og ens venner er komfortabel med. Og så handler det om at turde være åben og ærlig, både over for sig selv og sine venner, om hvad man gerne vil og godt kan lide.
Jeg hæfter mig ved at du skriver "Altså drenge (mænd) ville jo få kvalme hvis de fx skulle slikke en anden dreng (mand)." Nej, det ville de ikke. I hvert fald ikke i større omfang end piger ville, hvis de skulle slikke en anden pige. Men jeg kan godt forstå du tænker sådan, for det er ofte sådan det bliver fremstillet i samfundet - at man kun er en rigtig dreng/mand, hvis man er til piger/kvinder og hvis man ikke viser fysisk omsorg over for andre. Men det er noget sludder, og det afspejler slet ikke, hvordan verden i virkeligheden hænger sammen. Drenge og mænd er mindst ligeså følsomme som kvinder, men desværre tør de sjældent at vise det, fordi de så får at vide, at de ikke er rigtige mænd. På samme måde er der heller ikke noget forkert i at være homoseksuel, og det er ikke noget, der gør én mindre mandig. Nogle homoseksuelle drenge og mænd er mindre maskuline i deres udtryk end gennemsnitsdrengen/-manden, men det har intet med mandighed at gøre.
Det du ser i porno og den måde verden ser ud i virkeligheden kan ikke rigtig sammenlignes. For som du siger, porno er skuespil. For dem der er med i filmene er der blot tale om en rolle de spiller, og ikke (nødvendigvis) noget de tænder på. Og orgasmer kan sagtens opstå, selvom vedkommende der får orgasmen, ikke "er til" det, der sker. Personer, der bliver udsat for seksuelt overgreb, kan endda opleve at få orgasme af det. Så selvom der er tale om amatørporno, så er det stadig ikke ensbetydende med, at de fleste piger er en lille smule til piger. Det kan sagtens være, at dem, der oprtæder på filmene, tænder på det de laver. Men det kan ligeså vel være, at de gør det fordi de synes det er sjovt at prøve det, fordi det er en del af deres arbejde eller fordi det er en vej til at tjene nogle penge.
Så nej, man kan ikke sige, at alle piger er en lille smule bi. Langt de fleste, og det gælder både drenge og piger, bruger en del af deres ungdomsår på at finde ud af hvem de er og hvad de er til. Og det gør de ved at udforske dem selv, deres krop og deres seksualitet. For manges vedkommende betyder det bl.a., at de gør sig nogle erfaringer med homoseksuelle oplevelser, hvor de afprøver hvordan det er at være sammen med en af det samme køn som dem selv. Det er der ikke noget forkert eller unaturligt i. Den slags erfaringer hjælper som oftest én til at finde ud af hvem man er og hvad man er til.
Mange, både drenge og piger, mænd og kvinder, holder fast i de fysisk tætte venskaber ind i voksenlivet. Er man straight og i et parforhold med en af det modsatte køn kan der naturligvis være nogle grænser for, hvor tæt det er i orden at være med sine venner. Men krammere, og det at sove sammen og at putte sammen med sine gode venner, vil der sjældent være nogen, der rynker på næsen af. Og er du i tvivl er det altid en god idé at spørge - både din partner og dine venner.
Jeg håber du kan bruge svaret og er blevet klogere, Benjamin. Noget af det bedste du kan gøre er nemlig at blive ved med at være nysgerrig og blive ved med at spørge. Og så er det også rigtig godt at give dig selv lov til at gøre dig nogle erfaringer med dig selv og din seksualitet. Så længe du bare husker at mærke efter, husker at have dig selv med, og husker kun at gøre noget, som føles godt.
Mange hilsner,
Siv