Bumser/taglknopper på pungen?
brevkassespørgsmål af
.
20 år
Halløj,
jeg har gået nu, nogle år, med en del hvide/gule knopper på pungen, nogle meget små, andre end del store, (voldsom bums) størrelse, nogle endda måske op til en diameter på næsten 0,5cm.
De gør ikke ondt til dagligt, men, de kan prikkes som bumser, dog med ubehag, da det er dette område. Men ellers ikke.
det bekymre mig sgu lidt når nogle af dem er så voldsomme, og jeg har sgu ik lige overvejet at tage til læge med det.
Har søgt på net osv, uden at kunne finde andet end det skulle være taglknopper, men synes det ser meget voldsomt ud i forhold til dette.
Der er en del, sådan spredt, i meget forskellige størrelser.
Som sagt, ingen smerter, eller lign.
Håber i kan hjælpe mit mysterie.
på forhånd tak.

Svar:
Hey .
Jeg kan sagtens følge din bekymring og jeg ved du ikke er alene med den. Fortydelige talgknopper eller tydelige hårsække er helt almindeligt og noget man fyre har.
Lad mig med det samme sige: Lad være med at prikke dem. De forsvinder ikke af det, og du risikerer at der opstår betændelse der udvikler sig til en væsentlig større knop, som du med garanti kommer til at kunne mærke, for det kan gøre pænt ondt.
Så længe du ikke er generet (ud over at du måske ikke synes det ser ud som du kunne ønske dig) af knopperne, kan jeg sagtens følge at du ikke har tænkt over at gå til lægen. Det tænker jeg heller ikke du behøver, da det lyder som helt almindelige knopper, som enten er talgknopper eller meget tydelige hårsække.
Når du ved at både talgknopper og tydelige hårsække er fuldstændig almindeligt, er det måske ikke noget du føler et behov for at gøre mere ved?
Hvis du på noget tidspunkt oplever rødme eller smerte som ikke forsvinder efter 2-3 dage, synes jeg du skal ringe til din læge. Men ellers lyder din beskrivelse til at være helt fredelig, og helt normal.
Mange hilsner
Lasse