Boganmelder
brevkassespørgsmål af
KL
16 år
Hej. Jeg elsker at læse og tænkte derfor på om der findes nogle fritidsjob som boganmelder. Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt, men man kan vel håbe😀 Jeg håber i kan hjælpe mig❤️

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt at høre at du nyder at læse og godt kunne tænke dig at anmelde bøger - det lyder som en skøn hobby og en oplagt idé til et fritidsjob.
Jeg har ikke indgående kendskab til hvordan man får job som boganmelder, men jeg har et par ideer som jeg vil præsentere for dig.
1. En mulighed kunne være at prøve at kontakte forskellige forlag eller andre som laver anmeldelser - for eksempel aviser. Forlag kunne eksempelvis være Gyldendal.dk og aviser kunne være Weekendavisen eller lignende. Du kan kontakte dem og fortælle om din passion for at læse og skrive boganmeldelser og høre mere om hvad mulighederne er. Hvis ikke de har mulighed for at aflønne dig, så kan du eventuelt også prøve at forhøre dig om mulighederne for at gøre det på frivillig basis - naturligvis kun hvis det er noget du kunne være interesseret i. Selvom du ikke ville få løn, så ville du sandsynligvis stadig få bøger gratis, som du skal anmelde og du vil også få erfaring som kan være til gavn senere i livet.
2. En anden mulighed er at tilmelde dig som anmelder på denne her hjemmeside: https://bogrummet.dk/bliv-anmelder.  Det er en side, hvor man kan tilmelde sig som boganmelder. Dette er så vidt jeg kan se ikke lønnet, men man får de bøger man vælger at anmelde og så får man selvfølgelig erfaring.
Jeg håber det lykkes at finde noget.
Mange hilsner
Freja