Alt for tynd
brevkassespørgsmål af
Lucia
14 år
Hej jeg er en pige, på 14 år. Jeg er mega tynd, og vejer 39 og er 160 cm. Er virkelig tynd, og vil gøre alt for at fylde lidt mere, gerne til min konfirmation !!! Jeg blev født 2 måneder for tidligt, og mine forældre siger at det er derfor jeg er lidt bagud, eller er meget tynd. Min tvillinge søster vejer 52 og er 165. Hun går så også til gymnastik 5 gange om ugen. Jeg vil gerne vide om jeg kan træne/spise mig til at blive større !!??? Tak på forhånd !

Svar:
Kære Lucia.
Mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at det går dig rigtig meget på, at du synes, at du er mega tynd, og at du gerne vil blive større. Jeg tror, at dine forældre kan have ret i, at din størrelse måske hænger sammen med, at du blev født for tidligt. Det kan du desværre ikke ændre noget ved, og nogle mennesker har bare sværere ved at tage på i vægt end andre. Ligesom at der er nogle, der nærmest bare skal kigge på en kage, og så tager de på. Og begge dele kan være vildt frustrerende og træls. Især hvis man ikke har det godt med den måde, man ser ud på. Men man kan godt gøre nogle forskellige ting, for at tage på i vægt.
Først og fremmest kan du tage på, ved at spise mere end du forbrænder. Jeg tænker faktisk, at du bare skal spise alt det du kan. Jeg vil anbefale dig at spise varieret og groft, og mange gange i løbet af en dag. Fx. tre hovedmåltider, altså morgenmad, frokost og aftensmad. Og tre-fire mellemmåltider og snacks. En nem måde at øge sit kalorieindtag på er gennem sundt fedt såsom nødder, kerner, kiks, avocado eller lignende. Det kan være en god idé at finde nogle madvarer, som ikke mætter så meget, men som har et højt kalioriendhold. Du kan også skifte dine mælkeprodukter ud med nogle federe varianter.
For det andet kan du også bruge træning, til at øge din vægt. Men der er stor forskel på, hvilken slags træning man vælger. Ved nogle former for træning forbrænder man meget og kan nedbryde sin muskelmasse, og ved andre former for træning forbrænder man mindre og øger sin muskelmasse. Jeg vi anbefale dig, at vælge en træningsform hvor du øger din muskelmasse, som fx. styrketræning. Er man ung ligesom dig, er det særligt vigtigt, at man udfører øvelserne rigtigt og ikke med for tung vægt. Du kan også vælge en træningsform hvor du bruger din egen krop som redskab, fx. ved yoga eller gymnastik. Men så er det vigtigt at huske, at hvis du vælger at begynde at træne, skal man indtage flere kalorier end man forbrænder. Og man kan ikke forvente en øjeblikkelig virkning af sin træning, men man skal sørge for at være konsistent og tålmodig. Hvis du begynder at træne, er det også vigtigt for dig, at få indtaget en masse kulhydrater og protein, da de er rigtig gode kilder til energi. Det kan fx. være kakaomælk, peanuts, mandler, banan, kiks, ris og pasta, da de hjælper til med at genopbygge muskler efter træning.
Hvis du er meget bekymret for din vægt, så synes jeg, at du skal tage en snak med din læge om det. Så kan det være, at din læge har nogle forslag til, hvad du kan gøre for at tage på i vægt.
Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men det er godt, hvis du kan prøve at fokusere lidt mere på nogle andre ting ved dig selv end din vægt og dit udseende. Og selvom det er en kliche, så er det godt at huske, at det er det indre der tæller mest. Det kan være, at du kan prøve at flytte dit fokus ved at tænke på nogle af de ting, som du er god til. Det kan være, at du er en god veninde, en sød datter og søster, dygtig til et fag i skolen eller har en sjov hobby. Prøv at tænk på det og husk dig selv på det, hvis du tænker for meget på din vægt. Jeg tror, at det kan være rigtig godt at lære at stole på, at man er god nok som man er, og at vægten ikke er det aller vigtigste.
Jeg er sikker på, at du med tiden nok skal øge din vægt og blive større. Så længe du spiser regelmæssigt, meget og godt, skal det nok komme lige pludselig.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og ønsker dig god fornøjelse både med en masse dejlig mad og måske og noget træning.
Kærlig hilsen
Laura.